Κεφάλαιο “Αυτοφροντίδα”, από τη Νίκη Μουλαγιάννη ’93, Ψυχολόγο – Ψυχοθεραπεύτρια – Οικογενειακή Θεραπεύτρια 

Αυτοφροντίδα: Μάθε να αγαπάς τον εαυτό σου


Για να είμαστε υγιείς, ήρεμοι, ευτυχισμένοι, αποδοτικοί, για να νιώθουμε καλά μέσα μας, χρειάζεται να φροντίζουμε τον εαυτό μας. Εμείς οι ίδιοι είμαστε υπεύθυνοι για τη σωματική και ψυχική μας υγεία.

Αλλά πραγματικά τι σημαίνει να αγαπάς και να φροντίζεις τον εαυτό σου και γιατί είναι τόσο δύσκολο να το κάνουμε; Σίγουρα η απαιτητική καθημερινότητα, οι γρήγοροι ρυθμοί, οι υποχρεώσεις, οι ευθύνες, οι προθεσμίες που τρέχουν, η απαίτηση από τον εαυτό μας να είμαστε τέλειοι απέναντι σε όλα και όλους μας αφήνουν ελάχιστα περιθώρια από το να είμαστε σε επαφή με τον εαυτό μας και τις πραγματικές μας ανάγκες. Μας εμποδίζουν από το να ησυχάσουμε το μυαλό μας από την περιττή πληροφορία και να ακούσουμε το σώμα μας όταν είναι ταλαιπωρημένο και κουρασμένο, να αναγνωρίσουμε τί πραγματικά νιώθουμε μέσα μας, τί είναι αυτό που μας θυμώνει, θλίβει, απογοητεύει ή μας δίνει χαρά.

Για να αποκτήσουμε μια πραγματική σχέση αγάπης και φροντίδας με τον εαυτό μας χρειάζεται να ενσωματώσουμε στην καθημερινότητα μας απλές συνήθειες στις οποίες θα εξασκούμαστε συστηματικά.

Συχνά ξεκινάμε με πολύ αισιόδοξες προθέσεις όταν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια νέα συνήθεια και αναζητούμε την τελειότητα με αποτέλεσμα να απογοητευόμαστε κάθε φορά που ξεφεύγουμε από την πρόθεση μας.⁠ Ωστόσο, το κλειδί για τη δημιουργία νέων συνηθειών είναι να εστιάσουμε στην επανάληψη και τη σταθερότητα, αντί για την τελειότητα.⁠

9 Τρόποι για να σε φροντίσεις

Επαρκής ύπνος: Ο ύπνος δεν ξεκουράζει μόνο το σώμα, αλλά και τον εγκέφαλο. Όσο κοιμόμαστε ο εγκέφαλος επεξεργάζεται και ταξινομεί τις πληροφορίες της ημέρας, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη νοητική λειτουργία την επόμενη ημέρα. Όσο δύσκολο και απαιτητικό είναι το καθημερινό μας πρόγραμμα είναι σημαντικό να κοιμόμαστε τουλάχιστον 7 – 8 ώρες και να έχουμε συγκεκριμένη ώρα που πηγαίνουμε για ύπνο, την οποία τηρούμε ευλαβικά.

Κίνηση και σωματική άσκηση: Επέλεξε μια δραστηριότητα που έχει κίνηση (π.χ. περπάτημα, χορός, τρέξιμο, γυμναστική, σπορ κλπ.) και βάλε την στην καθημερινότητα σου.  Η συστηματική κίνηση και άσκηση του σώματος μας, βοηθά όχι μόνο στην καλή φυσική μας κατάσταση, τη θωράκιση του ανοσοποιητικού μας, την πρόληψη χρόνιων παθήσεων, αλλά και στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου μας προσφέροντας ευεξία, διαύγεια, καλύτερη μνήμη και συγκέντρωση.

Διατροφή: Διατήρησε μια ισορροπημένη διατροφή που θα τα περιλαμβάνει όλα. Απέφυγε τις στερήσεις και τις υπερβολές. Ο χρυσός κανόνας για μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή είναι η ποικιλία και το μέτρο με μικρά και συχνά γεύματα.

Δημιούργησε ποιοτικό χρόνο για εσένα: Άκουσε τις ανάγκες σου και δώσε προτεραιότητα σε εσένα. Κάνε μια βόλτα στη φύση και συνδέσου με την ενέργεια που υπάρχει εκεί.  Ξεκίνα κάποια πρακτική διαλογισμού. Συνδέσου με αγαπημένους φίλους ή την οικογένεια σου. Διάβασε, άκουσε podcasts, ασχολήσου με το αγαπημένο σου χόμπι ή σπορ.

Ανάπνευσε συνειδητά: Κάθε φορά που νιώθεις ένταση κάνε μια παύση για λίγα λεπτά και συγκεντρώσου στην εισπνοή και την εκπνοή σου. Η συνειδητή αναπνοή ενεργοποιεί το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα και μας βοηθά να βιώσουμε μια αίσθηση ηρεμίας και χαλάρωσης.⁠

Μείνε μακριά από τοξικές καταστάσεις και σχέσεις: Κάνε μια συνειδητή προσπάθεια να κρατάς μακριά σου ανθρώπους και καταστάσεις που σε εξαντλούν και σε «στραγγίζουν» ψυχικά και σωματικά. Συνδέσου με ανθρώπους που σε κάνουν χαρούμενο, σου δίνουν έμπνευση, θετική ενέργεια, αισιοδοξία και σε κινητοποιούν.

Βάλε όρια: Κάθε είδους σχέση έχει ανάγκη τα όρια για να είναι υγιής και λειτουργική. Το να μπορούμε να βάζουμε όρια και να λέμε «όχι» σε ότι δεν μας ταιριάζει ή δεν μπορούμε να αναλάβουμε, μας βοηθά να έρθουμε σε επαφή με τον πραγματικό μας εαυτό και τις ανάγκες μας και να αποκτήσουμε περισσότερο έλεγχο στη ζωή μας.

Μίλα στον εαυτό σου με αγάπη: Συχνά όταν δυσκολευόμαστε, βιώνουμε στρες ή μια αποτυχία τείνουμε να είμαστε σκληροί και επικριτικοί με τον εαυτό μας. Ο τρόπος που μιλάμε στον εαυτό μας καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την αυτοεικόνα μας και τον τρόπο που επιτρέπουμε στους άλλους να μας φέρονται. Ας φροντίσουμε αυτή η εσωτερική φωνή να είναι γεμάτη κατανόηση, ενθάρρυνση, αγάπη, αποδοχή και συμπόνια για τον εαυτό μας. Και αυτό αποτελεί μια πράξη αυτοφροντίδας.

Προσωπική ανάπτυξη: Ανακάλυψε τη δημιουργικότητα σου και αφύπνισε τη φαντασία σου και την έμφυτη τάση σου για εξέλιξη. Μάθε κάτι καινούργιο, ξεκίνησε μια νέα δραστηριότητα, σεμινάριο, μάθημα, χόμπι κλπ. Πρόσφερε μέσα από τη συμμετοχή σου σε εθελοντικές ομάδες κάτι που θα δώσει νόημα και εμπειρίες στη ζωή σου.

Να θυμάσαι: Η φροντίδα του εαυτού μας δεν είναι πολυτέλεια αλλά πρωταρχική ανάγκη. Οι επιλογές που κάνουμε για να φροντίσουμε τον εαυτό μας σήμερα θα επηρεάσουν την ποιότητα της ζωής μας αύριο και το πόσο ευχαριστημένοι και ικανοποιημένοι νιώθουμε από την καθημερινότητα μας.

ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Ακολουθήστε τη παρακάτω επιλογή πληρωμής, για να ανανεώσετε online την ΕΤΗΣΙΑ συνδρομή σας στο Σύλλογο Αποφοίτων με κόστος 20€, με ασφαλή τρόπο μέσω της Viva Wallet.

LIFETIME ΣΥΝΔΡΟΜΗ

Συμπληρώστε τη παρακάτω φόρμα, για να ανανεώσετε την LIFETIME συνδρομή σας στο Σύλλογο Αποφοίτων με κόστος 180€.

Θα σας σταλεί εντολή πληρωμής στο Email σας, από το αρμόδιο τμήμα του Συλλόγου, για online πληρωμή της συνδρομής σας μέσω της Viva Wallet.

    * Υποχρεωτικά πεδία

    ΔΩΡΕΑ ΣΤΟ Σ.Α.Ε.Δ.

    Συμπληρώστε τη παρακάτω φόρμα, για να κάνετε μία δωρεά στο Σύλλογο Αποφοίτων με το ποσό της επιλογής σας.

    Θα σας σταλεί εντολή πληρωμής στο Email σας, από το αρμόδιο τμήμα του Συλλόγου, για online πληρωμή της δωρεάς σας μέσω της Viva Wallet.

      * Υποχρεωτικά πεδία

      Εναλλακτικά διασύνδεσέ μας με την εταιρεία σου ή με κάποια εταιρεία που έχεις συνεργασία με σκοπό να σχεδιάσουμε μαζί έργα για την υποστήριξη ευπαθών ομάδων ή οργάνωσε μια δράση προβολής και υποστήριξης του Συλλόγου Αποφοίτων Εκπαιδευτηρίων Δούκα.

      ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΔΟΥΚΑ
      ΑΣΕΔ
      ΔΑΪΣ
      ΔΑΪΣ
      © 2020 ΣΑΕΔ - Σύλλογος Αποφοίτων Εκπαιδευτηρίων Δούκα. All Rights Reserved.
      dual.design